Skip to content

Sveriges första kvinnliga fartygsdesigner kommer från Chalmers

17 juni 2011


Inspirationen kommer från allt hon ser – flygplan, tåg, arkitektur, växter och djur.
Chalmeristen Karolina Adolfsson (TD10) är Sveriges första kvinnliga fartygsdesigner.
- Allt går att ändra på en båt – utom skorstenen. Den är en fredad zon, säger hon i en stor intervju i Göteborgs-Posten.
Journalisten Gerd Eriksson har träffat Karolina Adolfsson för ett samtal om hennes drivkrafter. Och det är inspirerande läsning att ta del av Karolinas historia.
Hon är speciell på många sätt – ung, kvinna i en mansdominerad bransch, entreprenör och driven designer.
- Design har varit ett eftersatt område inom sjöfarten och det finns så många delar som går att göra lite snyggare och lite bättre. Jämför man med bilindustrin så läggs det mer designresurser på en enda detalj på en bil än det görs på ett helt fartyg, säger 30-åriga Karolina, som växte upp på Öland, men numera är bosatt i Göteborg.
När hon förra året tog ut sin civilingenjörsexamen i teknisk design hade hon redan hunnit vara Sveriges första fartygsdesigner i tre och ett halvt år.
Exjobbet i Spanien resulterade i fem surfbrädor som kommersialiserades i serien ”Womans Choice”. Att designa surfbrädor ter sig naturligt när man läser att Karolina själv surfat ända sen hon var tolv år gammal.
Vid sidan av jobbet som fartygsdesigner på FKAB Marine Design på Lindholmen, är Karolina vd i egna företaget Fyra Timmar AB, där hon åtar sig olika designuppdrag.
Som fartygsdesigner har hon i hög utsträckning fått utforma sin egen tjänst själv.
- Det var nytt både för företaget och för kunderna att ha med mig i processen när ett fartyg ska tas fram. Tanken om design måste vara med i ett tidigt skede om det ska bli bra, säger hon till GP.
Det miljövänliga och bränslesnåla konceptfartyget Ecore (se bilden högre upp till vänster) hör till de roligaste projekt Karolina genomfört. Lastfartyget presenterades framgångsrikt på en mässa i Norge häromveckan.
Redan 2008 skrev hon en uppmärksammad debattartikel om klimatsmarta snabbfärjor (se Karolinas design, bilden t v) i GP tillsammans med en rad tunga chalmersforskare och fartygsdesigners:
- En färja ger liv åt sjöfartsstaden Göteborg. Med en attraktiv och spännande design kan detta bli ett av stadens kännemärken. Samtidigt kan en färjeförbindelse av denna typ vara en plattform för det marintekniska kunnande som finns inom företag och akademi i Göteborgsregionen, skrev de bland annat i debattartikeln.
Och förslaget föll i god jord – åtminstone var det vad de ledande göteborgspolitikerna sa dagen efter:
- Ingen dum idé, det går att utveckla älvtrafiken mycket. Dagens båtar är otidsenliga, stora och klumpiga och ej bränsleeffektiva, sa Anneli Hulthén (S) i GP den 1 juli 2008, då kommunalråd med ansvar för trafikfrågor, nu kommunstyrelsens ordförande.

Läs mer om FKAB Marine Design >>>
www.fkab.se

Karolinas företag Fyra Timmar >>>
www.fyratimmar.se

Ladda hem Karolinas presentation av Ecore – The eco-friendly ore carrier [pdf] >>>
www.dnv.com/binaries/Ecore – presentation May 2011_tcm4-460939.pdf

GP Debatt: Klimatsmart snabbfärja kan lösa älvtrafiken >>>
www.gp.se/nyheter/debatt/1.121586-klimatsmart-snabbfarja-kan-losa-alvtrafiken

GP: Politikerna gör vågen för färjor över älven >>>
www.gp.se/nyheter/goteborg/1.107966-politikerna-gor-vagen-br-for-farjor-over-alven

About these ads
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 63 andra följare

%d bloggers like this: