Skip to content

Emil är chalmeristen som kartlägger Tolkiens figurer

08 februari 2012


Chalmeristen och fotografen Emil Johansson håller på och sjösätter ett mastodontprojekt på webben.

Hans gigantiska kartläggning av karaktärerna i Ringens värld har redan gett eko i Tolkienkretsar och i internationell media.
- Det har varit fruktansvärt mycket arbete med sidan den senaste tiden men den fantastiska responsen har gett mig styrka, säger Emil.
Emil Johansson är kemistudent på Chalmers med ovanligt många järn i elden. Vid sidan av de tuffa studierna är han en flyhänt fotograf, inte minst för Alumnibloggen och kårtidningen Tofsen. Han är också engagerad i mottagningen av nya studenter bland mycket annat.
Nu håller han som bäst på att förverkliga ett annat av sina drömprojekt: det fullständiga släktträdet över författaren J R R Tolkiens berömda Ringenvärld.
– The Lord of the Rings Project är ett försök att ge en övergriplig bild av hur alla karaktärer i Tolkiens värld hänger samman. Just nu är det i form av ett gigantiskt familjeträd, men det finns ytterligare planer. Tanken är att det, när det är färdigt, ska ge en statistisk bild av världen också, säger Emil.
Tolkiens banbrytande trilogi Lord of the Rings (Ringarnas herre) utkom åren 1954-1955 och har inspirerat och influerat tusentals fantasyförfattare sedan dess.
Emils projekt har redan uppmärksammats av prestigefyllda tidningar som Time Magazine och The Guardian- och inte minst blivit en riktig snackis i fantasykretsar.
Hur kom du på att du ville genomföra projektet?
– Jag gjorde en pappersversion som liten men kunde aldrig dela med mig av den till andra. Nu när jag har fått lite chalmerssk problemlösningsanda kändes det inte så jobbigt att ta tag i det. I november förra året bestämde jag mig för att det var dags, säger Emil.
Är du själv ett stort Tolkien-fan?
– Som störst fan var jag nog när jag var liten men jag läser böckerna minst en gång varje år fortfarande. Världen kanske fascinerar mig så för att jag kan leva mig in i den men mest är jag nostalgisk över hur jag kände när jag var mindre.
Vem är din egen favoritkaraktär i Tolkiens universum?
– Jag har nog ingen favoritkaraktär tyvärr men Aragorn fascinerar mig mycket. Inte lika mycket som kung utan som när han lever som utbygdsjägare.
Vad har du mött för reaktioner hittills? 
– Reaktionerna har varit fantastiska. Ryktet sprids fort och trots att det inte är färdigt än har många prisat sidan. Naturligtvis finns det många som påpekar brister eller förbättringsmöjligheter men dessa är jag extra glad för. Utan dem skulle det ta väldigt lång tid att korrekturläsa allt.
När planerar du att vara klar?
– Jag tror att arbetet kommer att ta minst en månad till innan jag är någorlunda nöjd. Det kanske är svårt att tro, men jag har mycket annat för mig också, hehe, avslutar Emil.

Foto: Robert Svensson

Läs mer om Emil på hans hemsida >>>
ejoh.se

Läs mer om The Lord of the Rings Project >>>
lotrproject.com

Gilla projektet på Facebook >>>
www.facebook.com/pages/The-Lord-of-the-Rings-Project/259186774151399

Följ projektet på Twitter >>>
twitter.com/lotrproject

Följ projektet på Tumblr >>>
lotrproject.tumblr.com

Emil skriver själv om projektet på MyHeritage.se >>>
blog.myheritage.se/2012/02/sagan-om-tradet 

Läs mer om Tolkien på Wikipedia >>>
sv.wikipedia.org/wiki/J.R.R._Tolkien

The Guardian: JRR Tolkien’s Middle-earth gets a complete genealogy >>>
www.guardian.co.uk/books/booksblog/2012/jan/26/rings-genealogy-jrr-tolkien-middle-earth

Time Magazine: Pop Chart
www.time.com/time/magazine/article/0,9171,2105440,00.html

The Huffington Post: King Geek? Lord Of The Rings Super Fan Traces Middle-Earth Family Tree >>>
www.huffingtonpost.co.uk/2012/01/24/lord-of-the-ring-family-tree_n_1227790.html?ref=uk-culture

The One Ring.net: Student produces Middle-earth genealogy site >>>
www.theonering.net/torwp/2012/01/23/53027-student-produces-middle-earth-genealogy-site

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 63 andra följare

